ŚWIETLICA SZKOLNA
Poniedziałek 7.30 – 8.00
12.30-15.15
Wtorek 7:30 – 8:00
12:30-15.15
Środa 7:30 – 8:00
11:30-15.15
Czwartek 7:30 – 8:00
13:30 – 15:15
Piątek 7:30 – 8:00
11:30 – 15:15
Kadra świetlicy szkolnej:
·
Anna Tbias
Izabela Iwanejko
j
RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W KĘDZIERZYNIE - KOŹLU
Cele i zadania zajęć w świetlicy:
- Organizacja pracy świetlicy szkolnej
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.
- Poznanie praw i obowiązków panujących na świetlicy szkolnej.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków
- Kształtowanie postaw właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie szacunku i właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwych postaw do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w szkole i na świetlicy.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów.
- Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie pomocy w odrabianiu zadań oraz czasu na naukę w rozkładzie dnia pracy świetlicy.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dziecka.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów i innych form edukacyjnych utrwalających logiczne myślenie.
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć
- Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych.
- Czytelniczo - medialnych – udział w imprezach organizowanych w szkole, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką publiczną.
- Tanecznych i umuzykalniających – zabawy rytmiczne i śpiewanie piosenek dziecięcych.
- Sportowo - zabawowych – szkolny plac zabaw.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie dekoracji okolicznościowych.
- Udział w imprezach szkolnych według kalendarza imprez.
- Edukacja ekologiczna
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Podkreślanie ważności udziału w akcjach np. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi.
- Edukacja prozdrowotna
- Wdrażanie do aktywności fizycznej, jako formy czynnego wypoczynku (zabawy na placu zabaw).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie).
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój dziecka.
- Edukacja czytelnicza i medialna
- Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Współpraca z biblioteką publiczną w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do wieku i zainteresowań dzieci.
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Dzieci uczestniczące
w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym.